
Rodzinny Kapitał Opiekuńczy
Świadczenie „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” to program rządowy w którym możesz dostać w sumie 12 tys. zł na drugie i każde kolejne dziecko w wieku od 12. do 35. miesiąca. „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” to wsparcie dla polskich rodzin w częściowym pokryciu kosztów związanych z wychowaniem dziecka.
Komu przysługuje świadczenie?
Świadczenie "Rodzinny Kapitał Opiekuńczy" nie zależy od dochodu rodziny. Rodzinny kapitał opiekuńczy przysługuje jeśli:
- jesteś matką dziecka
- jesteś ojcem dziecka
- przyjąłeś dziecko na wychowanie i wystąpiłeś do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie jego przysposobienia
Rodzinny Kapitał Opiekuńczy możesz otrzymać od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 12 miesiąc do ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko kończy 35 miesiąc.
Jaka jest wysokość świadczenia?
Rodzinny kapitał opiekuńczy wynosi w sumie do 12 tys. zł na drugie i kolejne dziecko.
Jako rodzic możesz zadecydować czy chcesz otrzymywać świadczenie w wysokości 500 zł przez 24 miesiące, lub 1000 zł przez 12 miesięcy.
Jak złożyć wniosek?
Wnioski o świadczenie można składać wyłącznie online- za pośrednictwem:
- platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
- portalu Emp@tia.
- przez bankowość elektroniczną- informujemy, że Klienci Banku Spółdzielczego w Szczekocinach mają możliwość składania wniosku za platformie Eximee.
Realizacją Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego, czyli prowadzeniem postepowania w sprawie przyznania świadczenia i jego wypłatą zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Więcej informacji o Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym znajdziesz na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Wniosek o świadczenie „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” znajdziesz po zalogowaniu się do systemu bankowości internetowej eBankNet (wnioski -> 500+, 300+ i RKO).
- Wniosek składasz w swoim imieniu, logując się do systemu internetowego. Nie masz możliwości złożenia wniosku w imieniu innej osoby.
- Przed wypełnieniem wniosku zapoznaj się z Informacjami o programie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy na stronie rządowej lub na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Złożony wniosek możesz pobrać tylko raz, po jego wysłaniu, w ramach tej samej sesji logowania.
- Jeżeli do wniosku załączasz wymagane dokumenty, przygotuj wcześniej ich skany.
- W przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących wypełnienia wniosku, zapoznaj się z instrukcjami wypełniania wniosku na stronie rządowej oraz na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub skontaktuj się z ZUS , który będzie rozpatrywał wniosek i na jego podstawie rozstrzygał, czy świadczenie przysługuje.
- Statusy wniosku:
-„Przetwarzany” - trwa przesyłanie wniosku do systemu Emp@tia.
-„Dostarczony” – wniosek został przesłany do systemu Emp@tia.
-„Błąd dostarczenia” – wniosek nie został dostarczony do systemu Emp@tia, należy go złożyć ponownie. - Złożony wniosek zostanie przekazany do systemu Emp@tia. Na tym etapie kończy się rola Banku. Dalsza obsługa wniosku jest prowadzona przez ZUS.
- Na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymujesz od systemu Emp@tia Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) swojego wniosku. Jest ono dla Ciebie potwierdzeniem, że złożony wniosek został prawidłowo przekazany do obsługi przez wybrany Organ właściwy.
- Jeśli okaże się, że Twój wniosek jest nieprawidłowo wypełniony, zostaniesz o tym poinformowany.
- Złożenie wniosku jest bezpłatne.
Bank nie dokonuje weryfikacji formalnej i merytorycznej danych podanych we wniosku oraz załączników i nie posiada informacji dotyczących wniosku obsługiwanego przez wybrany Organ właściwy w sprawie świadczenia „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”.
Wnioski online można składać już od 1 stycznia 2022 roku.
Jako matka albo ojciec dziecka możesz złożyć wniosek:
- od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko kończy 9. miesiąc,
- do końca miesiąca, w którym dziecko kończy 13. miesiąc.
Jeśli złożysz wniosek w tym okresie będzie Ci przysługiwał kapitał od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc.
Jeśli złożysz wniosek po miesiącu, w którym dziecko kończy 13. miesiąc, otrzymasz pomniejszony kapitał (o 500 zł za każdy miniony miesiąc od ukończenia przez dziecko 12. miesiąc).
W przypadku pozytywnej decyzji, wypłata świadczenia nastąpi na rachunek wskazany we wniosku.
Informację o przyznaniu Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS.
Jeśli Rodzinny Kapitał Opiekuńczy Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzje odmową. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS.
Bezpieczeństwo
Składając Wniosek w programie „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” przestrzegaj zasad bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej. Ważne informacje:
- Wniosek w programie „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” dostępny jest bezpłatnie po zalogowaniu do systemie bankowości internetowej.
- Aby złożyć wniosek z programu „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” zalecamy korzystanie z przeglądarki Internet Explorer 8.
- Nie trzeba instalować na komputerze żadnych aplikacji ani oprogramowania, aby wypełnić wniosek w programie „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”.
Po zalogowaniu do systemu bankowości internetowej, w celu załadowania załączników nie będzie wymagane podanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego. System poprosi o podanie kodu autoryzacyjnego jedynie wtedy, gdy wskażesz, aby świadczenia na dzieci były przekazywane na rachunek inny niż na konto Banku Spółdzielczego w Szczekocinach. Prośba o podanie kodu zostanie wyświetlona na początku składania wniosku.
Bank będzie Cię informował o możliwości złożenia wniosku w programie „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” za pośrednictwem systemu bankowości internetowej w formie wiadomości wysłanej w systemie. Jeśli otrzymasz podejrzaną korespondencję lub mailing w sprawie udostępnienia wniosku w programie „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” od innego nadawcy lub ktoś poprosi Cię o podanie danych do logowania i haseł jednorazowych w tej sprawie, zgłoś to niezwłocznie za pośrednictwem Infolinii Banku.
Przypominamy, że w związku z wnioskiem w programie „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” bank nie prosi o podawanie jakichkolwiek danych drogą e-mailową lub SMS-ową. Prosimy o zachowanie ostrożności i ograniczonego zaufania w stosunku do e-maili lub SMS-ów, w których znajduje się prośba o podanie poufnych danych lub skorzystanie z linków, kierujących na strony internetowe banków.
Czy Bank Spółdzielczy w Szczekocinach umożliwia złożenie wniosku Rodzinny Kapitał Opiekuńczy?
Elektroniczne wnioski RKO dostępne są w Banku Spółdzielczym w Szczekocinach dla osób, które są jego klientami i mają dostęp do systemu bankowości internetowej.
Jak złożyć wniosek Rodzinny Kapitał Opiekuńczy za pośrednictwem Banku Spółdzielczego w Szczekocinach?
Zanim zaczniesz wypełniać wniosek przygotuj dane osobowe swoje i dzieci, dla których składasz wniosek o świadczenie „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” , w tym dzieci (m.in. imię, nazwisko, PESEL). Te dane, którymi dysponuje Bank, zostaną zaczytane z systemu Banku automatycznie.
- Zaloguj się do serwisu internetowego.
- Wejdź do zakładki wnioski -> 500+, 300+ i RKO i kliknij „Nowy wniosek”.
- Jeśli wskazałeś inny numer rachunku do wypłaty świadczenia niż konto w Banku Spółdzielczym w Szczekocinach, wymagane będzie podanie hasła jednorazowego używanego do zatwierdzania operacji w Banku.
- Wypełnij dane we wniosku podążając za instrukcjami na ekranie. Jeżeli w danych w Banku podany jest nieaktualny adres zamieszkania, zmień go podczas wypełniania Wniosku.
- Załącz załączniki do wniosku, o ile będą one wymagane.
- Wyślij wniosek. Pobierz i zapisz w bezpiecznej lokalizacji potwierdzenie złożenia wniosku oraz kopię wypełnionego wniosku o świadczenie „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”. To jedyny moment, kiedy będzie możliwe pobranie kopii wniosku złożonego za pośrednictwem Banku.
Informację o przyznaniu Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS.
Od kiedy można składać wnioski o świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy?
Wniosek o świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy można składać od 1 stycznia 2022 roku.
Mam problem ze złożeniem wniosku. Nie mogę znaleźć wniosku?
W takiej sytuacji prosimy o kontakt z infolinią Banku pod numerem 34 378 77 77
Jaki urząd/organ zajmuje się rozpatrywaniem wniosków i przyznawaniem rodzinnego kapitału opiekuńczego?
Przyjmowaniem wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy, ich rozpatrywaniem oraz przyznawaniem i wypłatą tego świadczenia zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Jakie konto podać we wniosku o świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy do wypłaty świadczeń?
Możesz wskazać dowolne konto bankowe, na które chcesz otrzymywać świadczenie. Jeśli składasz wniosek w systemie bankowości internetowej, możesz wskazać konto w BS Szczekociny lub w dowolnym innym banku.
Czy po wysłaniu wniosku o świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przez system bankowości internetowej będzie można go modyfikować?
Nie, nie ma takiej możliwości. Jeśli chcesz zmodyfikować/uzupełnić wniosek skontaktuj się z ZUS.
Kto decyduje o przyznaniu mi świadczenia w ramach programu "Rodzinny Kapitał Opiekuńczy"? Jaka jest rola Banku w tym procesie?
Rozstrzygnięcie o przyznaniu świadczenia w ramach rządowego programu „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” podejmuje ZUS. Rola Banku ogranicza się do weryfikacji tożsamości wnioskującego i umożliwienia swoim klientom złożenia wniosku o świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy za pomocą systemu bankowości internetowej. Bank nie dokonuje sprawdzenia poprawności wypełnienia wniosku pod względem formalnym i merytorycznym i nie posiada informacji dotyczących dalszej obsługi wniosku przez ZUS. Wniosek oraz załączniki Bank trwale usuwa po wysłaniu ich do systemu Emp@tia, za pośrednictwem którego złożone wnioski trafiają do rozpatrzenia przez ZUS.
Czy do przyznania świadczenia w ramach Programu "Rodzinny Kapitał Opiekuńczy" brane są pod uwagę moje dane, którymi dysponuje Bank?
Bank pomaga Ci w wypełnianiu wniosku dobry start podstawiając Twoje dane osobowe, którymi dysponuje, takie jak imię, nazwisko, PESEL oraz numer konta w Banku Spółdzielczym w Szczekocinach, o ile wskażesz go jako rachunek, na który będą przekazywane świadczenia z programu „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”. Bank nie przekazuje w ramach wniosku o „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” żadnych informacji o produktach i usługach, jakie wnioskujący ma w Banku.
Czy Bank przekazuje do organu przyznającego świadczenia w ramach programu "Rodzinny Kapitał Opiekuńczy" moje dane?
Bank pomaga Ci w wypełnianiu wniosku o świadczenie dobry start podstawiając znane mu Twoje dane osobowe, takie jak imię, nazwisko, PESEL, numer konta w Banku Spółdzielczym w Szczekocinach. Bank przekazuje je w formularzu do organu przyznającego świadczenia po zatwierdzeniu przez Ciebie wysłania wniosku. Bank przesyła również numer Twojego konta, o ile wskażesz go jako rachunek, na który będą przekazywane świadczenia z programu "Rodzinny Kapitał Opiekuńczy".
Zgłaszanie reklamacji: reklamacje dotyczące Wniosku w Programie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy w zależności od ich przedmiotu powinny być składane:
- w Banku Spółdzielczym w Szczekocinach – jeżeli dotyczą dostępu i funkcjonowania systemu bankowości elektronicznej, etapu rejestracji wniosku w systemie oraz jego wysłania.
- do ZUS – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku po jego wysłaniu do ZUS oraz wypłaty świadczenia wychowawczego.
Rozpatrywanie reklamacji przez Bank: Bank Spółdzielczy w Szczekocinach przyjmuje i rozpatruje reklamacje zgodnie z przyjętymi w Banku zasadami.